Szia, ismered Kaws-t?
Milliók rajonganak kollaborációs termékeiért, a legnagyobb cégek versengenek egy vele közös kollekcióért, festményei pedig dollármilliókért kelnek el.
Mégis kevesen ismerik, hogyan vált Brian Donnelly (KAWS) a kortárs művészet egyik legnagyobb alakjává, és mi áll karakterei ábrázolásának hátterében.
Fiatalkora
1974-ben született, New Jersey-ben. Fiatalkorát nagy részben rajzolással és grafitizéssel töltötte. 12 évesen kezdte el tagelni Jersey utcáit, és a deszkázáson keresztül közösségre talált. A középiskola befejezése után, New Yorkba költözött, ahol az egyetemen illusztrátornak tanult. (School of Visual Arts - New York)
Később animátorként, a Jumbo Pictures-nél dolgozott rajzfilmek hátterein, ahol két ismertebb Disney sorozat illusztrálásában is részt vett. (101 Dalmata, Daria ,Doug) .
Itt alakult ki saját, rajzfilmes karaktereket idéző stílusa.
Hirdetőtáblák
Ha kiegészítettél valaha egy-egy, a tankönyvedben szereplő képet egy dús bajusszal, szemüveggel, vagy pár átsatírozott foggal, benned is megfogalmazódott az a művészeti gondolat, amely KAWS-t kezdetben ismertté tette.
Brian, New York utcáit alakította saját formájára hírdetőtáblák átfestésével. Az éj leple alatt feltörte a buszmegállókban kihelyezett reklámtáblák dobozait, hazavitte, kiegészítette saját karaktereivel, majd visszahelyezte őket. Így olyan világmárkák mellett szerepelhettek illusztrációi, mint Calvin Klein, Marlboro és Guess. KAWS elmondása szerint, nem volt politikai motivációja a poszterek átfestésének, egyszerűen kedvelte a reklámokat. Úgy gondolta, mindenhol jelen vannak és az életünk részévé váltak. New York mellett Párizsban, Londonban, Berlinben és Tokióban is bojkottálta a reklámipar hirdetéseit. Később 2000-2006 között már saját alkotásait helyezte a reklámok helyére, ebben az időszakban alakult ki a ma is jól ismert stílusa és karakterei.
Az első Companion
1999-ben, Tokióban jelent meg első játékfigurája, a Bounty Hunter japán streetwear márka kiadásában. A bábú Kaws későbbi elmondása szerint, Mickey egér halott verziója. Az eladások jó profitot termeltek, ami anyagi hátteret biztosított további munkáihoz. A szobrok manapság 9-10.000 dolláros áron kelnek el aukciós oldalakon, de ezek közel sem KAWS legdrágábba vált művei.
Kollaborációk
Ezzel elindult Brian Donnelly útja a legnagyobb brandekkel való együttműködés felé. Az elkövetkezendő években a világ legnagyobb streetwear és luxus márkáival dolgozott együtt, köztük: Bathing Ape, Medicom Toy, Undefeated, Supreme, Dior, Comme des Garçons, Uniqlo, Nike...
Az előbbiekben felsorolt márkák közül akár egy említésére is felkapnánk a fejünket, de Kaws annyi kollaborációs terméket tervezett, hogy ebben a cikkben nem tudnánk mindet felsorolni. Nem is beszélve rajzfilmes együttműködéseiről. (Snoopy, The Simpsons, Sesame street, Spongya Bob stb.)
Magány
Kaws szobrai, figurái különböző neveket kaptak Companions (társ), Accomplices (bűntárs), Chums (cimbora) vagy BFFs (öribari), de a karakterek ábrázolásában ugyanúgy megfigyelhető egy globális probléma, a magány.
Amikor együtt jelennek meg, tartják egymást, átölelik a másikat. Míg az egyedül ábrázolt szobrok lehangoltak, magányosak.
Az óriások közt
2012-ben úgy mutathatta meg a világnak egyik művét, amiről korábban csak álmodni mert. A Macy's Manhattan utcáin megrendezett hálaadás napi parádéján egy 13 méter hosszú héliummal töltött Companion "szobor" repülhetett Mickey egér és több világhírű karakter között. Művei a hétköznapi emberek számára is értékké váltak.
Moonman
2013-ban felkérték az MTV VMA (Video Music Awards) Moonman díjának újratervezésére és a show tervezésében is nagy szerepet tölthetett be.
Kiállítások
Mióta Kaws élő dizájn legendává vált, megfordult néhány neves galéria és múzeum kiállítótermében. Az első önálló kiállítása 2010-ben, Ridgefieldi (Connecticut, Egyesült államok) Conn. Aldrich Kortárs Művészetek Múzeumában volt. Azóta művei az összes kontinenst bejárták.
Égig érő szobrok
Karakterei 3D megformálásával váltak híressé, de nem elégedett meg polcokon kiállított vinyl figurákkal. Óriás szobrai a világ legnagyobb városaiban lettek felállítva New York-tól elkezdve, Hong-Kong-ig .
Festményei
Az aukciósházak egyik kedencévé vált Kaws az utóbbi években, festményei ugyanis rekordösszegekért keltek el. Brian egy interjúban leszögezte, hogy szerinte alaptalan dollármilliós áron eladni képeit. (Bár lehet, hogy azért érez így, mert ezek az összegek gyűjtők magánszámláira folynak be.)
Legdrágább festménye az átfestett Simpsons család (Kimpsons) kanapé jelenete, ami 2019-ben $6,258,387-ért kelt el.
Még ne menj el!
Mostmár ismered Brian Donnelly történetét, ha pedig megjött a kedved a vásárláshoz kattints Kaws termékeink megtekintéséhez.